Climate2

Five more conservative media sites have misrepresented OISM’s Global Warming Petition Project

The Independent Journal Review, The Blaze, the Wall Street Journal, Breitbart.com, and the New York Post have collectively misrepresented the Global Warming Petition Project eight times since 2008.

Comparison between total U.S. Department of Education Bachelor of Science degrees and Global Warming Petition Project data derived from the Qualifications of Signers page (accessed 8/22/2015)

Comparison between total U.S. Department of Education Bachelor of Science degrees and Global Warming Petition Project data derived from the Qualifications of Signers page (accessed 8/22/2015)

For other posts in this series: click here for data and debunking, here for GWPP mentions by US politicians, and here for conservative/libertarian media references.

In 2008, the Oregon Institute of Science and Medicine published their latest version of the Global Warming Petition Project (GWPP). Since then, libertarian and conservative media outlets have played a key part in spreading a false narrative created by the GWPP – that there are more so-called “scientists” who reject industrial climate disruption1 than there are scientists convinced by nearly 200 years of science and overwhelming data that climate disruption is real.

S&R recently identified the following as the top 15 conservative and libertarian news outlets.

  1. Fox News (foxnews.com)
  2. Drudge Report (drudgereport.com)
  3. Independent Journal Review (ijreview.com)
  4. The Blaze (theblaze.com)
  5. Wall Street Journal (wsj.com)
  6. Breitbart (breitbart.com)
  7. New York Post (nypost.com)
  8. Newsmax (newsmax.com)
  9. The Daily Caller (dailycaller.com)
  10. Pajamas Media/Instapundit (pjmedia.com)
  11. WND/World Net Daily (wnd.com)
  12. The Washington Times (washingtontimes.com)
  13. Western Journalism (westernjournalism.com)
  14. Hot Air (hotair.com)
  15. National Review Online (nationalreview.com)

S&R has already addressed mentions of the GWPP by the three that have been struck through. The next five most popular news outlets (bold above) are the Independent Journal Review (IJReview), The Blaze, the Wall Street Journal (WSJ), Breitbart.com, and the New York Post (NYP). Collectively, these five news outlets were responsible for eight separate mentions of the GWPP since 2008 and one notable mention of the previous version of the GWPP, the Oregon Petition, in 2005. Continue reading

Climate2

Top conservative media sites regularly misrepresent OISM’s Global Warming Petition Project

Of the top 15 most read conservative/libertarian media sites, Fox News has mentioned the Global Warming Petition Project only five times since 2008.

Comparison of Department of Education graduation data for 1970-2013 and Bureau of Labor Statistics employment data for 2013 to the number of Global Warming Petition Project signatures [Corrected]

Comparison of Department of Education graduation data for 1970-2013 and Bureau of Labor Statistics employment data for 2013 to the number of Global Warming Petition Project signatures [Corrected]

For other posts in this series: click here for data and debunking, here for GWPP mentions by US politicians, and here for conservative/libertarian media references.

The Oregon Institute of Science and Medicine published the most recent version of the Global Warming Petition Project (GWPP) in 2008, The purpose of the petition was to create a narrative, since shown to be false, that the 31,487 signers disproved the opinion surveys showing an overwhelming consensus of climate experts who are convinced that climate change is real.

Since 2008, six surveys of expert opinion have been published in the peer-reviewed literature, using different statistical methodologies and asking slightly different survey questions, with the result that the lowest level of consensus found in any of them was 88% of respondents, with most finding consensus of about 97%. Yet the GWPP continues to be referenced widely among conservatives and libertarians even though its counter-consensus narrative has been shown to be false – the GWPP signers aren’t all scientists, the GWPP’s criteria for being called a scientist is absurd, the signers are a tiny minority of the people who earned bachelors of science degrees even assuming the GWPP’s criteria are reasonable (and thus giving the GWPP the greatest possible benefit of doubt), the signers are also a tiny minority of the people working in the GWPP’s selected fields as of 2013, and the signers would be a small minority of the members of several professional societies even if every GWPP signer was a member (which is extremely unlikely).

Up until now, S&R has focused on disproving the GWPP’s false narrative and on exposing the individuals who have repeated that false narrative in Congress either as members of Congress or in Congressional testimony. This article marks the start of the next phase of our investigation in which we focus on the organizations and individuals responsible for spreading and maintaining the false narrative. Continue reading

Three of four misconduct allegations against Michael Mann found to be without merit (updated)

Update: I’ve added a few more examples of spin and accusations of bias against PSU as well as some good reporting examples that were not posted as of last night.

After the CRU emails were released in November, 2009, there was widespread accusations of misconduct against most of the scientists mentioned in the emails. Today, the Penn State University (PSU) inquiry committee investigating accusations made against Dr. Michael Mann publicly released its findings. The committee found that, with respect to the most serious three accusations out of four, “there exists no credible evidence” that Mann had committed research misconduct. The inquiry committee empaneled an investigation committee to look into the last accusation – that Mann had “seriously deviated from accepted practices within the academic community” – because they could make a determination about this and because

Only with such a review will the academic community and other interested parties likely feel that Penn State has discharged its responsibility on this matter.

Continue reading

Climategate? Not likely.

In case you were unaware, hackers got into the University of East Anglia’s Climate Research Unit (CRU) servers and published hundreds to thousands of documents and private communications from CRU climate scientists that pertain to climate disruption. And the climate disruption denial and conservative blogs have subsequently gone completely apeshit over it. The Wonk Room has a few of the better quotes from the deniers:

“If you own any shares in alternative energy companies I should start dumping them NOW,” says the Telegraph’s James Delingpole.

Hot Air’s Ed Morrissey claims the emails discuss “repetitive, false data of higher temperatures.”

The National Review’s Chris Horner salivates, “The blue-dress moment may have arrived.”

“The crimes revealed in the e-mails promise to be the global warming scandal of the century,” blares Michelle Malkin.

The Australia Herald-Sun’s Andrew Bolt claims the emails are “proof of a conspiracy which is one of the largest, most extraordinary and most disgraceful in moderrn [sic] science.”

So, do these emails and documents represent proof of a “conspiracy” and “scandal”? At this point it seems highly unlikely, and the more that people look at the illegally-obtained emails and documents, the less likely it will become. Here’s why. Continue reading

Ari Fleischer tells the truth for once

The former Information Minister for President George W. Bush, “Comical Ari” Fleischer, is appearing on CNN now as a political expert for Election ’08 coverage because, as you know, he’s a master b.s. artist and we can’t have objective analysis sullying our airwaves. But tonight on Super Tuesday, in a rare moment of candor and honesty, he said with a straight face (because he wasn’t kidding) the following on behalf of Republicans:

There is no doubt … we hope and pray every night to run against Hillary Clinton.

And now you know exactly why Fleischer, Ann Coulter, James Dobson, Michelle Malkin, Glenn Beck, Rush Limbaugh, and myriad other foul hatebeasts of the far right are curiously pulling for Hillary and/or bashing McCain. Continue reading

There is a housing bailout going on–but it's not for you

By Martin Bosworth

The Federal Reserve announced another $20 billion in funds auctioned off to commercial banks today in order to help prop them up in the wake of the global mortgage meltdown. Especially telling is why the auction is working so well when previous attempts to throw cash out of helicopters inject liquidity into the market haven’t worked so well:

Federal Reserve Chairman Ben Bernanke and his colleagues decided to try the new process because their efforts to inject funds into the banking system through the Fed’s discount window, which makes direct loans to banks, had proven less successful than Fed officials had hoped. Many banks had avoided using the Fed’s discount window out of concern that investors would see the move as an indication of underlying problems at their financial institutions. The auction process was developed as a second way to get money into the banking system with the hopes that it would not carry the stigma of the discount window. (Emphasis added.)

In other words, “This isn’t a bailout. Nothing to see here. Move along. Don’t mind the dead bull in the middle of the street.” Continue reading