Model vs. measure global temperature comparison for 2012 (RealClimate)

Roy Spencer attacks Anti-Defamation League for denouncing his use of “global warming Nazis”

The Anti-Defamation League clearly understands that a “denier” is someone who denies the truth of something. Unfortunately for his credibility and legacy, Roy Spencer does not.

IPCC AR5 WG1 Decadal variation in global temperature (IPCC)

IPCC AR5 WG1 Decadal variation in global temperature (IPCC)

Last week, once-respected climate scientist Roy Spencer went off the rails with a rant about how he would start calling unnamed climate scientists and activists “global warming Nazis.” In response, Anti-Defamation League (ADL) Southeast Interim Regional Director Shelley Rose issued a statement that denounced Spencer for “trivializing” both Nazis and the Holocaust. Rather than rethink his position, however, Spencer attacked the ADL for hypocrisy.

Last week I wrote a post cataloguing six significant issues with Spencer’s original rant that sounded “more like paranoid ramblings than the words of someone who should be a respected elder statesman of climate science.” In his attack on the ADL, Spencer took his rant even further, claiming that the “denier” description was a form of character assassination, issuing a blanket defense of anyone and everyone who has been called a denier of climate change/global warming, and implying that only so-called “skeptics” like him really care about the poor. Continue reading

CATEGORY: PoliticsLawGovernment

National Review’s new motion to dismiss Mann’s defamation lawsuit contains false claims

On July 19, DC Court Judge Natalia M. Combs Greene rejected multiple motions to dismiss climate scientist Michael Mann’s defamation lawsuit against the National Review (NR), the Competitive Enterprise Institute (CEI), NR writer Mark Steyn, and CEI writer Rand Simberg. On July 24, NR and Steyn submitted a motion asking to reconsider her refusal to dismiss based on what NR and Steyn claim are “material mistakes of fact.” S&R has been investigating the accuracy of three of the claims made in the NR/Steyn motion to reconsider: that Judge Combs Greene had erroneously conflated actions of NR/Steyn with those of CEI/Simberg, that NR/Steyn had not been critical of Mann’s research over a period of years, and that these two claimed mistakes mean that NR/Steyn might not have been aware that they were making false claims against Mann. After reviewing the public record, S&R has found that while the first claim is likely false, the other two claims are clearly false.

National Review has called for investigations into alleged misconduct by Mann

According to the the NR/Steyn motion for reconsideration, Judge Combs Greene supposedly misattributed requests by CEI/Simberg to investigate Mann’s research conduct to NR/Steyn.

the Order conflates the conduct of co-defendant [CEI] with that of National Review and Steyn, who never petitioned the Environmental Protection Agency to investigate or otherwise pressured the agency concerning [Mann's] research. (emphasis original)

The very specific language of the prior quote leaves open the possibility that either NR or Steyn could have called for investigations in general or other specific investigations such as those conducted by the Parliament of the United Kingdom, the National Science Foundation (NSF), or the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) while still being factually true. Only the EPA investigation is excluded by this language, and as such it comes close to qualifying as an “equivocation” logical fallacy. As such, S&R’s investigation searched for examples of public investigation requests for both general and specific investigations by NR writers or Steyn himself. S&R was unable to find any examples calling for specific investigations, lending some support to this NR/Steyn claim.

However, while S&R did not discover any examples, Mann’s legal team did find several of varying strength, as seen in Mann’s response to the NR/Steyn motion to reconsider. The strongest example is in an NR article written by Candace de Russy titled “Your Stimulus Dollars Lavished on Climate-Alarmist Prof.” where de Russy writes about the Penn State investigation into Mann’s conduct. At the end of the article, de Russy writes:

In these crushing economic times, is it too much to ask that university authorities, our political leaders, and the press jump on this case with a bit more rigor?

While this is not a call for a specific body to investigate Mann’s research, it is a call for thorough investigations by “university authorities, our political leaders, and the press.” As such, it demonstrates that, while the specific claim vis a vis the EPA investigation may be true, NR/Steyn did, in fact, call for investigations of Michael Mann’s conduct.

National Review and Mark Steyn have accused Mann of misconduct since 2009

The NR/Steyn motion for reconsideration also claims that Judge Combs Greene confused NR/Steyn with CEI/Simberg again when she took into account “all of the statements and accusations over the years” against Mann. NR/Steyn are essentially claiming that both CEI and Simberg have a history of attacking Mann, but that neither NR nor Steyn has a similar history. S&R’s investigation turned up 10 different NR articles and three Steyn articles going back to 2009 that disprove this claim. Note that most, if not all, of the allegations against Mann in the examples below have been investigated repeatedly and found to be without merit.

Examples of National Review criticisms of Mann

  • Global Warming: Science or Religion by Sterling Burnett on July 21, 2009. This post makes a number of indirect criticisms of Mann, who is the only named scientist in the article, and implies that he and other climate scientists are “fanatics” who, by supposedly making unprovable claims, engage in “sly but abjectly dishonest” activities.
  • Mann-made Warming Confirmed by Chris Horner on September 28, 2009. This post contains a brief history of Mann’s supposed errors and alleged cherry-picking to produce the MBH99 “hockey-stick.” “The conclusion is inescapable. The tree ring data was hand-picked to get the desired result. (emphasis added)”
  • Climategate: Where Are We? by Iain Murray on November 30, 2009. Mann is explicitly mentioned as a “trickster” (a reference to a Climategate email that Penn State looked at specifically during their investigation) and is thus included in Murray’s “perpetrators.”

    “There have been attempts to muddy the waters with assertions that data were publicly available all along (ha!) and the insinuation that anyone using “stolen” emails is somehow more immoral than the perpetrators of the three frauds outlined above. (emphasis added)”

  • Peer Pressure by the NR Editors on December 1, 2009.

    Phil Jones of CRU, Michael Mann of Penn State University, and other leaders of the climate cartel discussed statistical tricks they used to “hide the decline” of atmospheric temperatures. Other data were fudged to cover up warm periods that didn’t fit their theory of anthropogenic global warming (AGW). (emphasis added)

  • Groupthink and the Global-Warming Industry by Jonah Goldberg on December 3, 2009.

    CRU scientists discuss with friendly outside colleagues, including Penn State University’s Michael Mann, how to manipulate the data they want to show the world, and how to hide the often-flawed data they don’t. (emphasis added)

  • Climategate: You should be steamed by Greg Pollowitz on January 4, 2010. “If only scientists had taken Dale Carnegie courses, the fraud and sloppy science of Climategate would never have happened. (emphasis added)”
  • Liberals and the Scientific Method by Mona Charen on February 12, 2010. The reference to Penn State in the following quote implies Mann’s involvement.

    The Climategate e-mails from Penn State and East Anglia University were not trivial revelations. They involved deception, intimidation, and manipulation of records by two of the leading research institutions whose data form the backbone of the U.N. Intergovernmental Panel on Climate Change. (emphasis added)

  • Liberty, Tyranny, and the Globe by Mark Levin on April 22, 2010. “The true believers used to cite Mann’s hockey-stick curve as conclusive evidence of man-made global warming. The graph has been demonstrated a fraud… (emphasis added)”
  • Global Warming — RIP? by Victor Davis Hanson on October 27, 2011. While Mann is not mentioned specifically, he was at the time and remains one of the world’s top climate scientists and is one of the, if not the, most investigated climate scientist as a result of Climategate. Thus this passage refers to Mann indirectly.

    Corruption within the climate-change industry explains some of the sudden turnoff. “Climategate” — the unauthorized 2009 release of private e-mails from the Climatic Research Unit in the United Kingdom — revealed that many of the world’s top climate scientists were knee-deep in manipulating scientific evidence to support preconceived conclusions and personal agendas.

  • Scientists Behaving Badly by Jim Lacey on November 28, 2011.

    Virtually the entire warmist edifice is built around a small, tightly knit coterie of persons (one hesitates to refer to folks with so little respect for the scientific method as scientists) willing to falsify data and manipulate findings; or, to put it bluntly, to lie in order to push a political agenda not supported by empirical evidence. (emphasis added)

    In fact, McIntyre’s work was crucial in proving that Mann’s infamous “hockey stick graph” — the heart of the United Nations’ IPCC-3 report — was a fraud.

Examples of Mark Steyn criticisms of Mann

  • Climate Science and the Peer-Review Consensus Forgery on November 30, 2009. Steyn criticizes Mann and Phil Jones of the Climatic Research Unit (CRU) for allegedly manipulating peer review in order to keep poorly refereed papers out of the IPCC, and Steyn agreed with a Wall Street Journal headline about forgery.
  • The science of global warming on December 3, 2009.

    The Settled Scientists have wholly corrupted the process of “peer review.” (emphasis added)

    Phil Jones, director of the CRU, writing to Michael Mann, creator (le mot juste) of the now discredited “hockey stick” graph… (emphasis original)

    Phil Jones and Michael Mann are two of the most influential figures in the whole “climate change” racket.

  • The emperor’s new carbon credits on December 17, 2009.

    The famous hockey stick graph created by Dr. Michael Mann played a critical role in persuading millions of people we’re all gonna fry…. It took two dogged Canadians, Steve McIntyre and Ross McKitrick, to demolish the hockey-stick fraud (emphasis added)”

In addition to these various examples, there are many more that are similar to the second-to-last NR example above – where Mann is not mentioned specifically, but where the “hockey-stick” is used as a proxy for Mann, or where groups of which Mann would be a member are accused of scientific misconduct such as data manipulation. Whether such examples are sufficient for a court order to be based upon them is beyond the purview of S&R’s investigation.

These lists are by no means exhaustive – they stop in 2011 as the articles published in 2012 and 2013 are dominated by those related to Mann’s lawsuit and NR/Steyn’s responses. There are likely many other examples published by NR and Steyn that are not included above. Regardless, however, the public record demonstrates that both NR and Steyn both had at least a three-year history of criticizing Mann both directly and indirectly before publishing the article that provoked Mann’s defamation lawsuit.

National Review and Mark Steyn were aware of Mann investigations’ results

The NR/Steyn motion for reconsideration also claimed that Judge Combs Greene’s logic was flawed. The motion to reconsider essentially argues that a) there is no evidence that NR/Steyn had ever called for an investigation, b) their awareness of the results of those investigations was not demonstrated in the Court Order, and thus c) there is no evidence of actual malice.

This line of argument is not only based on arguably false information, it’s also illogical. As mentioned above, Mann’s response to the NR/Steyn motion to reconsider provides five different examples, each of which could be interpreted as a call for an investigation into Mann’s conduct. But even if those examples are ultimately rejected by Judge Combs Greene, the NR/Steyn motion essentially argues that there is only one way that NR and Steyn could be aware of the details of the investigations’ results – if NR and Steyn had called for the investigations. Given the media coverage of each of the various investigations, this is an untenable claim to make for both NR and Steyn.

S&R investigated this claim as well and found that NR and Steyn were both aware of the investigations and were very likely aware of the investigations’ detailed results. As with above, the examples below include claims that have been investigated, in some cases repeatedly, and found to be without merit.

  • Climategate and the Scientific Elite by Iain Murray on May 26, 2010. “Few members of the public have accepted the findings of the inquiries exonerating the scientists; most dismiss them as whitewashes. (emphasis added)”
  • Climategate Continues by Andrew Montford and Harold Ambler on May 24, 2012.

    the specific issue of the suppressed record appears to have largely been passed over by the panel, and Briffa’s explanation, like so many others given to the Climategate inquiries, appears to have been accepted without question. (emphasis added)

    However, their machinations have only succeeded in bringing renewed attention to their questionable science and ugly behind-the-scenes shenanigans, reigniting hope that more complete and more independent investigations — on both sides of the Atlantic — will yet be performed. (emphasis added)

  • Senator Inhofe Discusses His Call for a DOJ Climategate Investigation by Greg Pollowitz on February 24, 2010. This is an excerpt of an interview of Senator James Inhofe (R-OK) by Neil Cavuto, excerpted extensively, including the following:

    [W]e have the minority report that we put together which shows that climate-gate, fixing the science, cooking the science, actually took place.

    We have it all documented. And people are being investigated right now (emphasis added).

  • ‘Climategate Inquiry Glosses Over the Facts’ by Greg Pollowitz on July 20, 2010. This is an excerpt from a commentary at the Washington Examiner by NR writer Iain Murray, and Murray’s quoted details, while arguably both cherry-picked and distorted, reveal that he was quite aware of the contents of all of the Climategate investigations:

    Yet the [UK Parliament] hearings did not include testimony from the most severe critics of the hockey stick graphic, such as Canadians Steve McIntyre and Ross McKitrick, who could have explained exactly why the e-mails did suggest impropriety.

    Yet Lord Oxburgh’s panel handed down a short report which did not examine the quality of the science at all. The panel simply reviewed a selection of CRU papers — selected by the UEA itself — and pronounced itself satisfied that the scientific process was fair and proper.

    The final review, conducted by former bureaucrat Sir Muir Russell, was compromised from the start. Its chief scientist, while purporting to be independent, was a former staff member of the CRU. Once again, it failed to interview the chief critics.This panel did not examine the other e-mails on the CRU server, as it was supposed to do.

  • Climategate Whitewash by Iain Murray on April 1, 2010. “Unsurprisingly, the U.K.’s parliamentary investigation into Climategate whitewashed the implications for climate science, although they did wag a disapproving finger at the University of East Anglia for being naughty about the Freedom of Information Act.”
  • The Climategate Graywash by Greg Pollowitz on July 12, 2010. This is a large excerpt from the Financial Post: “The third British investigation into the Climategate scandal — led by former civil servant Sir Muir Russell — amounts, at best, to a greywash.”
  • by Greg Pollowitz on February 10, 2010. This is a press release from Sen. Inhofe’s office:

    Penn State’s internal inquiry found further investigation is warranted to determine if Dr. Mann “engaged in, directly or indirectly, any actions that seriously deviated from accepted practices within the academic community for proposing, conducting or reporting research or other scholarly activities.”

    “As the University moves to the next phase of its investigation, I believe the Inspector General of the National Science Foundation should also commence an investigation to examine possible violations of federal laws and policies governing taxpayer-funded research.”

  • Lord Jones is Indisposed by Mark Steyn on December 2, 2009. “The reviled “skeptics” and “deniers” have forced Prof. Phil Jones in East Anglia to step down “temporarily” and prompted Penn State to investigate Prof. Michael Mann.”

These examples demonstrate that both NR and Steyn were aware of ongoing investigations, and that NR was certainly aware of the results of at least one of those investigations. Furthermore, it is not realistic to imagine that NR cultivated a culture where authors writing about the same subject (climate change/global warming) were so isolated from each other that they never discussed the results of the various investigations among themselves. As such, it is virtually certain that NR and Steyn were aware of the investigations’ results and thus cannot credibly claim ignorance of those same results.

S&R investigated three of the claims made in the National Review/Mark Steyn motion for reconsideration. Simple web searches demonstrated that two of the three claims investigated were clearly false, while a more in-depth investigation found that the third claim (that NR/Steyn had not called for investigations into Mann) was plausible. However, Mann’s legal response to the NR/Steyn motion for reconsideration addressed the third claim and argued that NR and Steyn had both called for investigations following the illegal publication of private emails known as Climategate. As would be expected, Mann’s legal response also addressed the various other claims that S&R did not investigate, such as NR/Steyn’s presentation of a new First Amendment-based argument for dismissal.

Generally speaking, judges react poorly to baldly stated and easily disproved false claims made in legal documents. While S&R’s reading of Judge Combs Greene’s original order finds no reason to believe that she will react any different to the NR/Steyn motion for reconsideration, only time will tell.

CATEGORY: PoliticsLawGovernment

DC Judge: Michael Mann’s defamation lawsuit against National Review, Competitive Enterprise Institute allowed to proceed

CATEGORY: PoliticsLawGovernmentOn October 22, 2012, climate scientist Michael Mann sued the National Review (NR), the Competitive Enterprise Institute (CEI), along with two writers, NR writer Mark Steyn and CEI writer Rand Simberg, for defamation. Mann’s lawsuit alleges that NR, CEI, Steyn, and Simberg’s (hereafter “the defendants”) allegations of scientific fraud and their comparisons of Mann to convicted Penn State child molester Jerry Sandusky were libelous. The defendants answered Mann’s lawsuit in court with motions to dismiss the lawsuit on the grounds that their claims of misconduct were protected opinion speech and not provably false, that Mann was a public figure, and that Mann’s lawsuit qualified as a SLAPP against their right to free speech. On July 19, 2013, DC Court Judge Natalia M. Combs Greene issued two orders that denied all the motions to dismiss the lawsuit and permitted Mann’s defamation lawsuit to proceed.

The first part of the motions to dismiss that Judge Combs Greene addressed was whether or not Mann would be able to reach the evidence standard required by the DC Anti-SLAPP Act. This law was created to protect defendants from what are known as SLAPP (Strategic Lawsuit Against Public Participation) lawsuits, and the DC law requires that the plaintiff (Mann in this case) be able to demonstrate a “likelihood” of winning before the lawsuit is allowed to proceed1. The defendants argued that the “likelihood” standard required a high probability or even 100% certainty of winning in order to not dismiss the lawsuit, but Judge Combs Greene rejected those arguments. Quoting precedent from California (upon which DC based its Anti-SLAPP Act), Judge Combs Greene found that Mann need only meet a “likelihood to succeed on the merits” by way of “proof by a preponderance [majority] of evidence.”

In order to determine whether or not Mann reached the “preponderance of evidence” threshold Judge Combs Greene first had to address the defendants’ claim that their various accusations of fraud and academic misconduct against Mann were merely “rhetorical hyperbole” and opinions. However, according to Supreme Court opinions referenced by Judge Combs Greene, this argument requires that the defendants’ accusations not be based on factual information that could be proved wrong using available facts. Judge Combs Greene ruled that claims like “hockey-stick deceptions,” “data manipulation,” and “intellectually bogus” work were, in reality, based on facts, and specifically “provably false” facts at that. Judge Combs Greene wrote that the “hockey stick deceptions” statement

goes beyond harsh debate or “rhetorical hyperbole.” Rather the statement questions facts – it does not simply invite readers to “ask questions.”

She also wrote that the “data manipulation” statement “relies on the interpretation of facts (the [CRU/Climategate] emails).”

Lest there be any question about Judge Combs Greene’s dim view of the defendants’ claims with respect to their accusations against Mann, she also wrote that

Given the dictionary definition as well as the common readers’ thought about the use of these words (fraud and fraudulent) the Court finds that these statement (sic) taken in context must be viewed as more than honest commentary-particularly when investigations have found otherwise. Considering the numerous articles that characterize [Mann's] work as fraudulent, combined with the assertions of fraud and data manipulation, the [NR and CEI] Defendants have essentially made conclusions based on facts. Further, the assertions of fraud “rely upon facts that are provably false” particularly in light of the fact that [Mann] has been investigated by several bodies (including the EPA) and determined that [Mann's] research and conclusions are sound and not based on misleading information….

The content and context of the statements is not indicative of play and “imaginative expression” but rather aspersions of verifiable facts that [Mann] is a fraud. At this stage, the Court must find that these statements were not simply rhetorical hyperbole. (emphasis added)

The defendants also claimed to be acting as journalists offering “fair comment” and “supportable interpretation,” both of which are protected speech under DC law. However, Judge Combs Greene found that these claims were untenable since DC law required that the defendants’ reporting be “fair and accurate” in order to qualify. Judge Combs Greene wrote that

Having been investigated by almost one dozen bodies due to accusations of fraud, and none of those investigations having found [Mann's] work to be fraudulent, it must be concluded that the accusations are provably false. (emphasis added)

Claims that are provably false are, by definition, neither fair nor accurate.

Finally, the defendants asked Judge Combs Greene to dismiss Mann’s lawsuit because the First Amendment guaranteed them freedom of speech. However, as with all the rights defined in the Bill of Rights, freedom of speech is not without its limits even when dealing with a limited public figure like Mann2. Essentially, the Supreme Court has ruled that even public figures can sue for defamation when “actual malice” is involved. The examples of “actual malice” offered by Judge Combs Greene were making provably false accusations and making statements with reckless disregard for whether the statements are true or not.

Judge Combs Greene found that, while there was as yet sufficient evidence to demonstrate “actual malice,” there was a “strong probability” that the defendants “disregarded the falsity of their statements and did so with reckless disregard.” And so Judge Combs Greene found that there was sufficient evidence of “actual malice” to permit the lawsuit to proceed to the discovery process, where both Mann and the defendants must open up their emails and documents to the court and each other and where evidence of actual malice by the defendants might be uncovered.

After considering the arguments and reviewing the record, Judge Combs Greene denied the motions to dismiss Mann’s defamation lawsuit. She found that the CEI had lobbied for investigations into Mann’s scientific conduct yet continued to allege that his research was fraudulent even after a dozen independent investigations had cleared him of those allegations. She found that the NR had been aware of the results of the investigations and yet it too had continued to make provably false allegations. And while she didn’t find that the evidence presented had risen to the level of “actual malice,” she also said that it was entirely possible that the discovery process could turn up that evidence. By denying the motions to dismiss the lawsuit, Judge Combs Greene essentially said that Mann had presented a preponderance (majority) of evidence that he had been defamed by the defendants, and thus the lawsuit should proceed.

Mann’s lawsuit is proceeding. So long as there are no additional motions to dismiss3 or appeals of Judge Combs Greene’s orders, the next step is legal discovery. S&R will bring you updates in this case as they become available.

_____

1 SLAPPs have historically been a way to force public citizens and small organizations from criticizing large and powerful interests, but in this case the larger and more powerful organizations (NR and CEI) were claiming that the Act protected them from Mann’s claims of defamation.

2 Mann became a limited public figure as a result of political opposition to the conclusions of his original hockey-stick papers in 1998 and 1999 – that human activity had raised North American temperatures to the highest level in ~2000 years. Essentially, groups like the CEI and various Congressional Republicans didn’t like the fact that his scientific conclusions indicated that industrial climate disruption was unprecedented in the last several thousand years. The free speech argument put forth by CEI and NR was viable only because Mann had become a public figure due to the actions of CEI and their allies.

3 The National Review and Mark Steyn have filed another motion to dismiss based on what they allege are errors of fact made by Judge Combs Greene. S&R is in the process of reviewing the new motion and will be reporting on it soon.

CATEGORY: EnvironmentNature

Media Trackers writer ignorant of academia and climate issues, hypocritical regarding ethics

MT-FL_imgOn January 16, Alyssa Carducci published a story at Media Trackers-Florida in which she claimed that Michael Mann charges “$10,000 plus expenses for speaking fees.” Carducci went on to imply that greed was Mann’s reason for performing climate research and for speaking publicly about the reality of industrial climate disruption. However, Carducci’s reporting demonstrated that she lacks understanding of how much speaking engagements cost, how research grants actually operate, and of Steve Milloy’s well-documented history of being a “science denier for hire.” In addition, Carducci obtained her information by misrepresenting her affiliation when she contacted Mann’s agent to ask about Mann’s speaking fee, something that raises a number of questions about both Carducci and both Media Trackers – Florida and The Heartland Institute, where Carducci is an author for Environment & Climate News.

Scientists who are experts in their field often get paid for speaking to the public, whether that’s businesses or universities or general audiences. The more famous the scientist is, the more he or she gets paid. According to an article from 1996 in The Scientist, a “typical” speaking fee was about $2,000, although that varied widely from industry to industry and audience to audience. The same article reported that clinical researchers presenting to pharmaceutical companies could command between $5,000 and $15,000. And “famous authorities on science and medicine” could demand fees of $25,000 per lecture.

That was in 1996. If we adjust those values for inflation, that range changes to a typical fee of $3,000 to a maximum fee for “famous authorities” of about $37,000 per lecture.

According to this article in Outside Magazine online from 2007, MIT scientist and National Academy of Sciences member Richard Lindzen (who is also someone who denies that human industry is predominantly responsible for climate disruption) asks between $1,000 and $2,000 from non-corporate groups and between $5,000 and $10,000 from corporate groups. Presumably this is because corporate groups have deeper pockets than universities or community groups.

Mann is a famous scientist and a public figure. His name is arguably better known to the general public than Lindzen’s is, and as such he can command high speaking fees. And not incidentally, Carducci was claiming to be a representative of an industry group, not a university or community group. So the $10,000 she was quoted by Mann’s agent is not unreasonable given Mann’s fame and the expected audience.

Carducci also implied that Mann’s research grants were making him rich, writing that he brought about $7 million between 2006 and 2010 into Penn State’s research coffers. The problem is that no research grant, however large, makes scientists rich. There are rules in place at universities and imposed by the federal government (usually the National Science Foundation) that are designed specifically to prevent scientists from becoming rich with grant money (aka defrauding the grantor). Physical science professor Scott Mandia wrote two posts at his blog describing exactly how this works. Essentially, principal investigators have their salary reduced by some amount to account for the additional income from research grants.

Furthermore, as two S&R investigations found, Mann’s contributions to the overall Penn State research budget was essentially negligible and that scientists who were primarily motivated by greed would fare better working for fossil fuel-related industries.

Carducci also refers to science denier Steve Milloy as a “scientist” and implicitly rejects Mann’s claim that Milloy has been paid to manufacture doubt about the dangers of pesticides, second-hand smoke, etc. According to Sourcewatch, Milloy has a Bachelor of Arts in Natural Sciences and Master of Health Sciences in Biostatistics from from Johns Hopkins University. However, simply having a general science degree does not confer upon anyone the “scientist” moniker – only working scientists or one-time working scientists get to make that claim. A search of Google Scholar turned up no peer-reviewed papers written by Steven J. Milloy, and there is no evidence that Milloy has ever worked as a scientist.

There is a great deal of evidence that Milloy has been paid by the tobacco industry specifically to deny the dangers of second-hand smoke. According to Philip Morris documents stored by the Tobacco Legacy Project, Milloy’s group The Association for Sound Science Coalation (TASSC) was paid $480,000 in 1994 through Philip Morris PR company APCO International. TASSC was founded by Milloy in 1993 at the behest of APCO and Philip Morris. Before Milloy disbanded it, TASSC had a long history of denying the dangers of second-hand smoke.

And Milloy continues being paid to cast doubt upon scientific studies that identify risky products, most recently by pesticide maker Syngenta. In this case, the Center for Media and Democracy obtained court documents that showed Milloy had been paid $25,000 by Syngenta in 2008 to deny the risks of atrazine and that he’d asked for $15,000 in 2004. And one email clearly shows Milloy asking for Syngenta talking points that he can repeat in his weekly column.

After Mann posted his Facebook responses to her article, Carducci wrote that Mann was connected to Climategate along with several statements that implied he was guilty of misconduct. While everything she wrote was fastidiously factual, Carducci failed to mention that Mann was exonerated by two different Pennsylvania State University investigations and a subsequent National Science Foundation (NSF) investigation. So far as S&R was able to tell, Carducci has never before written about the details of Climategate or Michael Mann’s multiple exonerations, so it’s entirely possible that she is simply ignorant of the facts. However, writing about topics on which you know little is generally considered unwise in journalism.

As serious as her factual errors are, Carducci’s breach of journalistic ethics was much more serious. In order to obtain the $10,000 figure she quoted in her Media Trackers – Florida article, Carducci misrepresented her affiliation to Mann’s agent, Jodi Solomon of Jodi Solomon Speakers. According to Mann’s account of what happened on his Facebook page, Jodi Solomon Speakers logs every call and email they receive and “there is no record that Media Trackers was ever in touch with us. If they claim otherwise, they did so by misrepresenting themselves to us.” An update by Mann reported that Jodi Solomon had found Carducci’s phone call and that Carducci had “said she was from the Association of Air Conditioning Distributors in the state of Florida and she was helping to plan their upcoming event for 300-500 people (emphasis added).”

S&R contacted Jodi Solomon in order to confirm that what Mann wrote on his Facebook page was correct. Solomon confirmed that Mann’s quotes were accurate of statements she had made with regard to Carducci and Media Trackers.

S&R also tried to ask Media Trackers-Florida for comment via their website, but there is no list of who is associated with the organization and no contact information. S&R asked for comment via the Media Trackers – Florida Facebook page but had received no response by publication time. However, given the behavior of the original Media Trackers organization as documented by PR Watch and Sourcewatch, it is not likely that S&R’s request for comment will be answered.

Image (1) heartland-tweaked-300x173.jpg for post 41844Carducci’s unethical misrepresentation of her affiliation with Media Trackers – Florida raises a number of other questions given that she is also associated with The Heartland Institute. While Carducci has been writing for Media Trackers – Florida since October, 2012, she’s been writing for Heartland’s Environment & Climate News (E&CN) periodical and the Heartlander zine since at least March 2009. Furthermore, she works with James M. Taylor, editor of E&CN, who has been with Heartland since 2002 and who has been one of Media Trackers – Florida’s most prolific posters since they started up in March 2012. In fact, since June 2012 there have essentially been only three authors responsible for all of Media Trackers – Florida’s content, and two of them are also associated with The Heartland Institute.

Heartland faced a similar situation last year when Peter Gleick misrepresented himself as a board member to gain access to confidential documents and then revealed that information. Carducci certainly knew about “Fakegate,” yet she still chose to misrepresent herself to Solomon and to publish what she acquired through unethical means. This indicates that Carducci represents another example of hypocrisy at The Heartland Institute, an organization that makes a habit of being hypocritical about a great many things. Just on the issue of misrepresenting one’s associations, someone from Heartland called Greenpeace activist Cindy Baxter during the 2007 Bali climate conference, and three days later Heartland later press release that contained the recorded audio of the phone call.

S&R contacted The Heartland Institute for comment but they had not responded by publication time.

While Carducci’s behavior is an example of The Heartland Institute’s habit of hypocrisy, misrepresenting herself is unethical regardless of her affiliations. But nearly as bad as her breach of ethics was the fact that she reported on topics that she clearly knew little or nothing about, such as speaking fees, research grants, and Climategate. Carducci would do well to apply the journalism adage “write what you know” to her own reporting.

Christopher Horner is demonstrably wrong

On October 24, Christopher Horner of the Competitive Enterprise Institute (CEI) wrote a guest post at Wattsupwiththat.com commenting on the recently announced defamation lawsuit by Michael Mann against the CEI, The National Review, and two of the organizations’ authors.

Among Horner’s many questionable claims was one that is undeniably wrong. Specifically, Horner incorrectly claims that an investigation conducted by the Office of the Inspector General (OIG) of the National Science Foundation was not independent of prior Pennsylvania State University investigations. The investigations were into whether or not Michael Mann was guilty of academic misconduct and both investigations found that he was innocent of the charges made by his many critics.

Horner specifically wrote the following at Wattsupwiththat:

The National Science Foundation purported to inquire, as well, but worked from what PSU provided it. So much for that.

This is demonstrably false, as anyone who has read the NSF Closeout Memorandum knows. While the OIG began their investigation with the information provided by Penn State, the OIG had the authority to probe beyond that information if they felt additional investigation was warranted. The OIG felt that, with respect to three of the four allegations against Mann, the Penn State investigation had been sufficiently thorough. However, the OIG felt that Penn State did not examine the first allegation – falsifying research data – in enough detail and so the OIG conducted its own independent investigation:

In particular, we were concerned that the University did not interview any of the experts critical of the Subject’s research to determine if they had any information that might support the allegation. Therefore, we initiated our own investigation under the NSF Research Misconduct Regulation. Pursuant to that regulation, we did not limit our review to an allegation of data falsification. Rather, we examined the evidence in relation to the definition of research misconduct under the NSF Research Misconduct Regulation. (emphasis added)

Furthermore, while this independent investigation did review the information provided by Penn State, it went beyond that:

As a part of our investigation, we again fully reviewed all the reports and documentation the University provided to us, as well as a substantial amount of publicly available documentation concerning both the Subject’s research and parallel research conducted by his collaborators and other scientists in that particular field of research.

As part of our investigation, we attempted to determine if data fabrication or falsification may have occurred and interviewed the subject, critics, and disciplinary experts in coming to our conclusions. (emphasis added)

As a result of this independent investigation, the OIG found that “There is no specific evidence that the Subject falsified or fabricated any data and no evidence that his actions amounted to research misconduct. (emphasis added)”

Steve McIntyre, one of Mann’s critics, admitted at Climate Audit that he had been interviewed by the OIG. Since the original Penn State inquiry and investigation did not interview McIntyre, McIntyre’s own comments provide independent confirmation that the OIG’s investigation went beyond the information provided to the OIG by Penn State.

S&R conducted a thorough investigation of Chris Horner’s public statements, reading through every Mann-related editorial written by and citation of Horner since the publication of the OIG closeout memo in August 2011. While S&R found examples of Horner making the same erroneous claim he made at Wattsupwiththat, we found no examples conclusive demonstrating that Horner had actually read the results of the OIG investigation.

If Horner has read the results, then he must be aware that his claim is false. If Horner hasn’t read the results, then he is spreading false rumors. Regardless of which option is the correct one, there is no doubt that Horner’s claim is wrong, and as a result he must correct his written record a soon as possible.

Climate scientist Michael Mann sues Competitive Enterprise Institute, National Review

Comparison of Mann’s original hockey stick to recent reconstructions confirming the basic accuracy of the original (AGU)

On October 22, climate scientist Michael Mann sued for defamation the Competitive Enterprise Institute (CEI), The National Review (TNR), and two writers associated with the two organizations. The lawsuit is regarding accusations made by Rand Simberg of the CEI and Mark Steyn of NRO that Mann had committed academic and scientific fraud and for comparing Mann to convicted child molester Jerry Sandusky. Mann announced the lawsuit on his Facebook page. Mann and his attorney, John B Williams of the law firm Cozen O’Connor, originally demanded that the CEI and TNR retract their original articles under threat of a lawsuit, but both organizations refused to do apologize for or retract the articles.

The first article, written by Rand Simberg of the CEI, originally claimed that

Mann could be said to be the Jerry Sandusky of climate science, except that instead of molesting children, he has molested and tortured data in the service of politicized science that could have dire economic consequences for the nation and planet.

To the CEI’s credit, the editors removed this sentence and another they identified as “inappropriate” shortly after the article was published. But other of Simberg’s claims were identified by Mann’s attorney, John B Willams as defamatory, specifically claims that Mann engaged in “data manipulation” and “academic and scientific misconduct” that was supposedly exposed by the illegally published “Climategate” emails.

Simberg and the CEI refused to retract the article, writing in their response that they “reject the claim that [Mann's research] was closely examined, let alone exonerated, by any of the proceedings listed” in the retraction demand. Myron Ebell, in another part of the statement linked above, continued his criticism of the Penn State investigation even though the National Science Foundation (NSF) independently conducted a second investigation that interviewed Mann’s critics and yet reached the same conclusions as the Penn State investigation.

Simberg’s original article has more than just inappropriate comparisons and possibly defamatory rhetoric. It also has a number of errors in fact, including one regarding a quote taken from S&R’s own reporting. First, Simberg incorrectly claims that Penn State “didn’t bother to interview anyone except Mann himself.” The Penn State investigation was broken down into two phases, an inquiry and an investigation. It’s true that inquiry phase did not interview of Mann’s critics, but it did interview Gerald North, lead author of the 2006 National Research Council report that cleared Mann of any misconduct regarding his hockey stick papers, and Donald Kennedy, former editor of the journal Science. The investigation phase interviewed other subject matter experts but also included one of Mann’s critics, specifically Richard Lindzen of MIT – one of the people that Simberg himself contacted for comment on his article.

Second, Simberg quotes from an S&R report on the NSF investigation, NSF confirms results of Penn State investigation, exonerates Michael Mann of research misconduct. But Simberg mistakenly refers to the National Science Foundation Office of the Inspector General (OIG) as the National Academy of Science (NAS), a significant error. Furthermore, Simberg quote S&R’s report and neglects to mention that the very next paragraph contradicts his own point. Specifically, Simberg claims that “the NAS (sic) investigation relied on the integrity of the university to provide them with all relevant material, and was thus not truly independent (emphasis added).” The following section of the S&R report illustrates Simberg’s error – Simberg’s quote and emphasis is in italics/bold, the rest of the quote is original from the article linked above:

The OIG also independently reviewed Mann’s emails and PSU’s inquiry into whether or not Mann deleted emails as requested by Phil Jones in the “Climategate” emails (aka Allegation 2). The OIG concluded after reviewing the the published CRU emails and the additional information provided by PSU that “nothing in [the emails] evidenced research misconduct within the definition of the NSF Research Misconduct Regulation.” Furthermore, the OIG accepted the conclusions of the PSU inquiry regarding whether Mann deleted emails and agreed with PSU’s conclusion that Mann had not.

The OIG did conclude that PSU didn’t meet the NSF’s standard for investigating the charge of data falsification because PSU “didn’t interview any of the experts critical of [Mann's] research to determine if they had any information that might support the allegation.” As a result, the OIG conducted their own independent investigation, reviewing both PSU’s documentation, publicly available documents written about Mann and his co-researchers, and “interviewed the subject, critics, and disciplinary experts” in reaching their conclusions. (emphasis in second paragraph added)

Finally, Simberg implied that Penn State was more interested in the grant money that Mann had brought into the university than it was in investigating Mann, going so far as to claim that “Michael Mann, like Joe Paterno, was a rock star in the context of Penn State University.” S&R reviewed this allegation in detail in 2010, finding that Mann was responsible for only $4.2 million in grants between 2006 and 2009. Over the same period, Penn State made over $2.8 billion in research grants, and the Penn State football program made $160 million in profits on revenues of $280 million. Compared to the aggregate research grants or the direct profits brought in by Paterno, Mann’s research grants are small potatoes.

While Penn State was apparently willing to trash its good reputation for the public face of the university – the Nittany Lions football team – it would not have any reason to risk embarrassment over a few million dollars brought in by a controversial scientist. Risking the academic reputation of the university would threaten that $2.8 billion in research grants, and no-one would risk that for any single researcher, even one with Mann’s reputation. Quite the opposite – Mann’s reputation could be a drag on research grants, so if anything, Penn State was biased against Mann during the course of the inquiry and investigation.

The second article was written by Mark Steyn of TNR. It referenced the CEI post (complete with the “molested data” sentence that the CEI removed as “inappropriate”) and described Mann’s work as “fraudulent.” As with the CEI, TNR refused to retract the blog post or apologize for comparing Mann to Jerry Sandusky.

Steyn’s own article, short as it was, made some of the same mistakes that Simberg’s did. As an example, Steyn wrote that the Penn State investigation was “a joke,” yet the NSF disagreed. However, Steyn also made a mistake that Simberg did not – Steyn claimed that former Penn State president Grahm Spanier investigated Mann, yet the documentary evidence demonstrates that Spanier was not involved in the Mann investigation – the inquiry committee was composed of William Easterling (Dean of the College of Earth and Mineral Sciences), Alan Scaroni (Ass. Dean for Graduate Education and Research in the College of Earth and Mineral Sciences), Candice Yekel (Director of the Office for Research Protections), William Brune (Head of the Department of Meteorology), Eva J. Pell (then Senior Vice President for Research), and Henry C. Foley (Vice President for Research and Dean of the Graduate School). The investigation committee was composed of Sarah M. Assmann (Professor in the Dept. of Biology), Welford Castleman (Evan Pugh Professor and Eberly Distinguished Chair in Science in the Depts. of Chemistry and Physics), Mary Jane Irwin (Evan Pugh Professor in the Dept. of Computer Science and Electrical Engineering), Nina G. Jablonski (Department Head of the Dept. of Anthropology), Fred W. Vondracek (Professor in the Dept of Human Development and Family Studies), and the aforementioned Candice Yekel as the Research Integrity Officer. None of these individuals has been compromised by the Sandusky scandal.

As the lawsuit announcement points out, Mann has been repeatedly cleared of charges of academic misconduct by multiple different organizations ranging from the National Science Foundation in 2011 to the Pennsylvania State University in 2010 to the National Research Council back in 2006. And while the multiple “Climategate” investigations may not have mentioned Mann directly, none of them found any evidence of scientific misconduct on behalf of any of the scientists whose private emails were illegally published, including Mann’s.

Simberg wrote in the comments to his article that he felt Mann would not sue because “the last thing that Mann wants to do is go under oath with a discovery process.” Rich Lowry, editor of TNR, wrote that a lawsuit would result in Mann going “to great trouble and expense to embark on a losing cause that will expose more of his methods and maneuverings to the world.” The discovery process is when lawyers go through the opposition’s emails and documents to discover what is and is not true, and both Simberg and Lowry clearly believe that Mann has more to lose in that process than either of them do.

Mann’s work and private correspondence has been investigated repeatedly and thoroughly over the last decade. As a result, Mann has little to lose in this kind of lawsuit – unless he truly is guilty of the very misconduct of which his critics accuse him. On the other hand, the National Review and especially the Competitive Enterprise Institute stand to lose much more in the discovery process – donor lists could be exposed, private communications among the climate disruption denial community could be published, and so on.

That Mann chose to move forward with his lawsuit even knowing that his emails and documents would become public should give the CEI, TNR, and their various ideological allies pause. For even if Mann fails to win his defamation claim, this lawsuit could result in the kind of exposure for climate disruption denying organizations and individuals that the tobacco litigation did for Philip Morris, the Tobacco Institute, et al.

Time will tell.

NOTE: S&R has obtained a copy of the legal complaint and will publish its analysis of the document following a review. We’ll also continue to bring you updates and analysis of this story as it develops.

DC Superior Court Case number: 2012 CA 008263 B

Heartland Institute billboard continues a long pattern of dishonesty

Update 5/15/2012: On either May 13th or 14th, The Heartland Institute moved the “Our Billboards” essay and an associated press release from the website associated with Heartland’s seventh International Climate Change Conference to the Press Releases portion of the main Heartland website. The essay was also renamed from “Our Billboards” to “‘Do You Still Believe in Global Warming?’ Billboards hit Chicago.” In addition, both documents have been backdated to May 3rd and 4th, the dates when they were published at their original home. The original link remains in the original post below, but the new links have been added here: “Our Billboards” essay and the billboard take-down press release.. In addition, Heartland president Joseph Bast has been identified as the author of the essay.

Part three of a series.

When The Heartland Institute launched their perverse billboard comparing climate realists to the Unabomber Ted Kaczynski, they published an accompanying essay titled Our Billboards.” The essay continues their long history of dishonesty by repeating well-known errors as if they were true. In the process, Heartland demonstrates that they are being dishonest about Climategate, about the state of climate science and the IPCC, and even about Ted Kaczynski’s own views about human-driven climate disruption. Continue reading

Serious errors and shortcomings void climate letter by 49 former NASA employees

On March 28, 2012, 49 former NASA astronauts, scientists, engineers, and administrators sent a letter to NASA administrator Charles Bolden Jr. The letter requested that NASA in general and the Goddard Institute for Space Studies (GISS) in particular stop publishing the scientific conclusions about the human-driven causes of global climate disruption. The letter was filled with no less than six serious errors regarding the science, data, and facts of climate science. The errors, in turn, exposed that the signers had confused their fame and/or their expertise in unrelated fields with expertise in climate science. And in response, NASA’s chief scientist politely suggested that the letter’s authors and signers should publish any contrary hypotheses and data in peer-reviewed scientific journals instead of trying to censor the publication of scientific conclusions from NASA climate scientists. Continue reading

38 climate scientists respond to error-filled Wall Street Journal commentary

One of the many factual errors, misunderstandings, and misleading claims (I counted at least six) in a Wall Street Journal commentary denying human-caused climate disruption was that only four of the 16 co-signers had published on climate science, and only one has published anything significant on the topic recently. Many of the others were not even scientists (including celebrity aerospace engineer Burt Rutan), but rather engineers or physicians who were misidentified as scientists by the Journal‘s editorial page editor.

Today, the Journal published a response by 38 climate scientists to the commentary as a letter to the editor. This continues a pattern at the Journal of refusing to grant equal space and prominence to refutations of factually deficient commentaries. Continue reading

The 2011 Climate B.S.* of the Year Awards (corrected)

[*B.S. means “Bad Science.” What did you think it meant?]

by Peter H. Gleick
Crossposted at Forbes and Huffington Post. To see S&R’s climate-related posts, click here

[Correction: Katharine Hayhoe was misidentified as a Republican in the original post at Forbes and HuffPo. This has been corrected below.

Peter Gleick updated the original posts at HuffPo and Forbes and removed Ben Webster from the Second Place text. S&R has updated this post to bring it in line with Gleick’s update.]

The Earth’s climate continued to change during 2011 – a year in which unprecedented combinations of extreme weather events killed people and damaged property around the world. The scientific evidence for the accelerating human influence on climate further strengthened, as it has for decades now. Yet on the policy front, once again, national leaders did little to stem the growing emissions of greenhouse gases or to help societies prepare for increasingly severe consequences of climate changes, including rising temperatures, changing rainfall patterns, rising sea-levels, loss of snowpack and glaciers, disappearance of Arctic sea ice, and much more.

Why the failure to act? In part because climate change is a truly difficult challenge. But in part because of a concerted, well-funded, and aggressive anti-science campaign by climate change deniers and contrarians. Continue reading

How much context is in the Climategate emails? (updated)

Given the release of a second batch of hacked emails yesterday, S&R decided to pull this analysis from 2010 back to the front. The conclusions reached in this analysis are as applicable to the emails published in 2011 just as much as they are to the original emails from 2009.

It is impossible to draw firm conclusions from the hacked documents and emails. They do not represent the complete record, and they are not a random selection from the complete record.
- Dr. Timothy Osborn, Climatic Research Unit (source)

After several hundred hours of studying the emails and looking at their references, I have no hesitation in stating that, to my satisfaction, the system is rotten to the core and has been from the start.
- Geoff Sherrington, former corporate geologist, (source)

According to Osborn, there is not sufficient context to understand the “true” story behind the published Climatic Research Unit emails and documents. However, according to Sherrington, the emails and references contained therein provide all the context needed in order to conclude that climate change research is complete hogwash. Reality lies somewhere on a continuum between these two extremes – the question is where.

S&R set out to determine whether the published CRU emails provided enough context for the public to condemn or vindicate the scientists involved. After investigating three primary options and reading a key study, S&R has concluded that the emails do not themselves contain sufficient context to understand what really happened in climate science over the last 13 years. Continue reading

Zombie climate emails rise again (updated)

See update at the end

If you follow climate news, you’re probably already aware that someone has illegally published another 5000 climate emails, probably from the original “Climategate” hack from two years ago. S&R is following the story and will publish a more in-depth analysis as we learn more. However, we feel it’s important to point out the following key facts about the original emails and their subsequent investigations:

Continue reading

Mann's critics not appeased by NSF investigation, extend unfounded "whitewash" accusations to NSF itself

Third in a series.

When the Pennsylvania State University (PSU) cleared Michael Mann of multiple “Climategate”-related allegations made against him, Mann’s critics cried foul. Since a National Science Foundation Office of Inspector General (OIG) report cleared Mann of research misconduct and concluded that PSU had adequately investigated Mann itself, however, many of those critics have been publicly silent about how their attacks were misplaced. In other cases, critics have instead directed new criticisms at the NSF instead of accepting Mann’s innocence or retracting their misplaced condemnations of PSU’s investigation.

In an “exclusive” for Fox News back in April, 2010, Ed Barnes wrote that the illegally published CRU emails “cast fresh doubt on Mann’s methodology and integrity” and that the PSU inquiry which exonerated Mann of those doubts was criticized for failing to inquire. Continue reading

NSF clears Mann of misconduct implications made by Sen. Inhofe (updated)

Second in a series.

[See update to the conclusion below]

In February, 2010, Pennyslviania State University (PSU) cleared Michael Mann of three allegations of research misconduct (and cleared him of the fourth in July 2010). In response, Senator James Inhofe (R-OK), Ranking member of the Senate Environment and Public Works Committee wrote a letter in February, 2010, to the National Science Foundation’s Office of Inspector General (OIG) asking them to conduct their own, independent investigation of Professor Michael Mann. Inhofe requested two specific things – that the OIG look into supposed research misconduct according to the NSF’s definition instead of PSU’s, and that the NSF determine whether or not Mann had violated the Freedom of Information Act (FOIA), information quality guidelines, the Federal False Claims Act, and/or the Federal False Statements Act.

On August 15, 2011, the OIG closed the investigation after concluding that there was no specific evidence that Mann had violated any of the rules, regulations, or laws Inhofe asked about. Continue reading

NSF confirms results of Penn State investigation, exonerates Michael Mann of research misconduct

First in a series

As a result of the illegal publication of CRU climate emails, the Pennsylvania State University (PSU) conducted an inquiry and investigation into allegations of research misconduct by Professor Michael Mann. The University exonerated Mann of all four allegations in July 2010, but the National Science Foundation Office of Inspector General (OIG) reviews such investigations for completeness and correctness. On August 15, 2011, the OIG released the results of their own review, agreeing with all of the conclusions of the PSU investigation and subsequently acquitting Mann of all the allegations of research misconduct made against him.

PSU published the results of an their internal investigation into alleged research misconduct by climatologist Michael Mann on July 1, 2010. As S&R reported, the university’s conclusions were that Mann did not falsify data over the course of his research, that he did not destroy any emails in possible breach of the Freedom of Information Act, that he did not misuse his position or abuse confidentiality agreements, and that he did not deviate from accepted practices of conduct for his field. Continue reading

Milloy proves he's either incompetent or a liar in latest op-ed

In his Washington Times op-ed titled 2012 GOP guide to the climate debate,” commentator Steve Milloy made a large number of claims that are demonstrably wrong – 18 at last count. But one of his claims relating to the illegal hack and release of climate scientists’ emails dubbed “Climategate” casts a shadow over all the others. Milloy wrote that “[n]o input from skeptics, even those mentioned in the emails, was included” in the “Climategate” investigations. However, Milloy’s own prior writings on the topic demonstrate that his statement in the Washington Times op-ed is false.

On July 14, 2010, Milloy wrote a commentary for The Daily Caller titled “Penn State’s integrity crisis.” In the commentary, Milloy wrote that “[o]f the five additional interviews conducted, four were of Mann’s fellow alarmists. The lone climate skeptic interviewed was MIT professor Richard Lindzen.” Continue reading

Milloy's latest climate op-ed riddled with errors

Today, the Washington Times ran an op-ed by science-denier-for-hire Steve Milloy titled “2012 GOP guide to the climate debate.” Based on the number of errors and irrelevancies masquerading as serious concerns I discovered while reading it, the Washington Times should have titled the op-ed “How to lie to voters about climate disruption.”

Here’s a brief rundown of all the problems I found. I’ll be dealing with a few of the worse errors in greater depth in a follow-up post.

Errors

  1. “Al Gore and his enviros duck debating so-called ‘climate skeptics.’” – So debates like Dessler vs. Lindzen or Lambert vs. Monckton don’t count? It’s true that debates like these are rare, but that’s because debating a climate disruption denier is about as effective as debating evolution with a young-earth creationist or a proponent of “intelligent design.”
  2. Continue reading

The 2010 Climate B.S.* of the Year Award

Welcome to the 2010 Climate B.S. of the Year Award.

2010 saw widespread and growing evidence of rapidly warming global climate and strengthening scientific understanding of how humans are contributing to climate change. Yet on the policy front, little happened to stem the growing emissions of greenhouse gases or to help societies prepare for increasingly severe negative climate impacts, including now unavoidable changes in temperature, rainfall patterns, sea-level rise, snowpack, glacial extent, Arctic sea ice, and more. These physical impacts will lead to sharply increased disease, military and economic instabilities, food and water shortages, and extreme weather events, among other things. Without appropriate risk management action, the United States will be hit hard. There is no safe haven. Yet confusion and uncertainty about climate change remain high in the minds of too many members of the public and Congress.

Why? In large part because of a concerted, coordinated, aggressive campaign by a small group of well-funded climate change deniers and contrarians focused on intentionally misleading the public and policymakers with bad science about climate change. Much of this effort is based on intentional falsehoods, misrepresentations, inflated uncertainties, and pure and utter B.S. about climate science. These efforts have been successful in sowing confusion and delaying action – just as the same tactics were successful in delaying efforts to tackle tobacco’s health risks.

To counter this campaign of disinformation, we are issuing the first in what may become a series of awards for the most egregious Climate B.S.* of the Year. Continue reading

Final CRU email review considers, overwhelmingly rejects critics’ accusations of misconduct

As a result of the unauthorized publication of nearly 1100 private emails from the Climatic Research Unit (CRU) in November, 2009, five separate inquiries were empaneled to look into whether or not the CRU researchers had committed research misconduct, broke Freedom of Information laws, or inappropriately biased the results of the IPCC Fourth Assessment Report (AR4) published in 2007. All four of the other reviews, two by Pennsylvania State University, one by the UK Parliament House of Commons Science and Technology Committee, and one by Lord Oxburgh of the Royal Society, concluded that the CRU scientists had not engaged in either scientific misconduct or the manipulation of the peer review process, although one inquiry found that the scientists hadn’t been as open with their data and methodologies as they should have been.

The last of the five reviews, the Independent Climate Change Email Review (ICCER), published its findings on July 7, 2010. In general terms, the ICCER found that the CRU scientists’ “rigor and honesty” were not in doubt and that there was no “evidence of behavior that might undermine the conclusions of the IPCC assessments.” However, the ICCER found that there was a “consistent pattern of failing to display the proper degree of openness” with respect to sharing data. These broad conclusions largely agree with the conclusions of all four of the other inquiries. Continue reading

Mainstream media joins Climategate whitewash

Brian noted last week that a Penn State investigation had cleared Dr. Michael Mann of any wrongdoing in the “Climategate” noise-up, which involved as-yet-unidentified criminals stealing private property and attempting to turn it into evidence of a vast climate disruption conspiracy on the part of greedy liberal scientists.

Apparently the conspiracy runs deeper than anyone could have imagined. Dozens, if not hundreds of presumably reputable news agencies have now joined in the whitewash. For example, there’s: