CATEGORY: Climate

James Taylor of Heartland Institute twists new AMS study to cast doubt upon industrial climate disruption consensus

James M. Taylor (from Heartland Institute bio page)

James M. Taylor (from Heartland Institute bio page)

Abstract: James M. Taylor of the Heartland Institute has published a Forbes blog in which he distorts the results of a new Bulletin of the American Meteorological Society study. Instead of accurately reporting the study’s results, Taylor chose to distort the study using logic errors, dishonest and misattributed quotes, and even lying about the study’s methodology. Taylor’s blog represents yet another example in a long history of twisting surveys and studies in a failed attempt to manufacture doubt the scientific consensus about global warming.

On November 20, 2013, James M. Taylor of the Heartland Institute published a blog at Forbes where he discussed a new study in the Bulletin of the American Meteorological Society titled “Meteorologists’ views about global warming: A survey of American Meteorological Society professional members” by Neil Stenhouse and nine other co-authors (hereafter Stenhouse et al 2013). Stenhouse et al 2013 found, among other things, that 93% of the most knowledgeable climate experts think that climate disruption has occurred over the last 150 years and that human activity is part of the cause.

Rather than focusing on the main points of study, Taylor instead focused on a secondary conclusion (that only 52% of all respondents think that the last 150 years of climate disruption are “mostly” caused by human activity), failed to provide any of the study’s context for that conclusion, and in the process distorted the study’s results in an attempt to manufacture doubt about the overwhelming scientific consensus regarding industrial climate disruption1. Continue reading

CATEGORY: PoliticsLawGovernment

National Review’s new motion to dismiss Mann’s defamation lawsuit contains false claims

On July 19, DC Court Judge Natalia M. Combs Greene rejected multiple motions to dismiss climate scientist Michael Mann’s defamation lawsuit against the National Review (NR), the Competitive Enterprise Institute (CEI), NR writer Mark Steyn, and CEI writer Rand Simberg. On July 24, NR and Steyn submitted a motion asking to reconsider her refusal to dismiss based on what NR and Steyn claim are “material mistakes of fact.” S&R has been investigating the accuracy of three of the claims made in the NR/Steyn motion to reconsider: that Judge Combs Greene had erroneously conflated actions of NR/Steyn with those of CEI/Simberg, that NR/Steyn had not been critical of Mann’s research over a period of years, and that these two claimed mistakes mean that NR/Steyn might not have been aware that they were making false claims against Mann. After reviewing the public record, S&R has found that while the first claim is likely false, the other two claims are clearly false.

National Review has called for investigations into alleged misconduct by Mann

According to the the NR/Steyn motion for reconsideration, Judge Combs Greene supposedly misattributed requests by CEI/Simberg to investigate Mann’s research conduct to NR/Steyn.

the Order conflates the conduct of co-defendant [CEI] with that of National Review and Steyn, who never petitioned the Environmental Protection Agency to investigate or otherwise pressured the agency concerning [Mann's] research. (emphasis original)

The very specific language of the prior quote leaves open the possibility that either NR or Steyn could have called for investigations in general or other specific investigations such as those conducted by the Parliament of the United Kingdom, the National Science Foundation (NSF), or the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) while still being factually true. Only the EPA investigation is excluded by this language, and as such it comes close to qualifying as an “equivocation” logical fallacy. As such, S&R’s investigation searched for examples of public investigation requests for both general and specific investigations by NR writers or Steyn himself. S&R was unable to find any examples calling for specific investigations, lending some support to this NR/Steyn claim.

However, while S&R did not discover any examples, Mann’s legal team did find several of varying strength, as seen in Mann’s response to the NR/Steyn motion to reconsider. The strongest example is in an NR article written by Candace de Russy titled “Your Stimulus Dollars Lavished on Climate-Alarmist Prof.” where de Russy writes about the Penn State investigation into Mann’s conduct. At the end of the article, de Russy writes:

In these crushing economic times, is it too much to ask that university authorities, our political leaders, and the press jump on this case with a bit more rigor?

While this is not a call for a specific body to investigate Mann’s research, it is a call for thorough investigations by “university authorities, our political leaders, and the press.” As such, it demonstrates that, while the specific claim vis a vis the EPA investigation may be true, NR/Steyn did, in fact, call for investigations of Michael Mann’s conduct.

National Review and Mark Steyn have accused Mann of misconduct since 2009

The NR/Steyn motion for reconsideration also claims that Judge Combs Greene confused NR/Steyn with CEI/Simberg again when she took into account “all of the statements and accusations over the years” against Mann. NR/Steyn are essentially claiming that both CEI and Simberg have a history of attacking Mann, but that neither NR nor Steyn has a similar history. S&R’s investigation turned up 10 different NR articles and three Steyn articles going back to 2009 that disprove this claim. Note that most, if not all, of the allegations against Mann in the examples below have been investigated repeatedly and found to be without merit.

Examples of National Review criticisms of Mann

  • Global Warming: Science or Religion by Sterling Burnett on July 21, 2009. This post makes a number of indirect criticisms of Mann, who is the only named scientist in the article, and implies that he and other climate scientists are “fanatics” who, by supposedly making unprovable claims, engage in “sly but abjectly dishonest” activities.
  • Mann-made Warming Confirmed by Chris Horner on September 28, 2009. This post contains a brief history of Mann’s supposed errors and alleged cherry-picking to produce the MBH99 “hockey-stick.” “The conclusion is inescapable. The tree ring data was hand-picked to get the desired result. (emphasis added)”
  • Climategate: Where Are We? by Iain Murray on November 30, 2009. Mann is explicitly mentioned as a “trickster” (a reference to a Climategate email that Penn State looked at specifically during their investigation) and is thus included in Murray’s “perpetrators.”

    “There have been attempts to muddy the waters with assertions that data were publicly available all along (ha!) and the insinuation that anyone using “stolen” emails is somehow more immoral than the perpetrators of the three frauds outlined above. (emphasis added)”

  • Peer Pressure by the NR Editors on December 1, 2009.

    Phil Jones of CRU, Michael Mann of Penn State University, and other leaders of the climate cartel discussed statistical tricks they used to “hide the decline” of atmospheric temperatures. Other data were fudged to cover up warm periods that didn’t fit their theory of anthropogenic global warming (AGW). (emphasis added)

  • Groupthink and the Global-Warming Industry by Jonah Goldberg on December 3, 2009.

    CRU scientists discuss with friendly outside colleagues, including Penn State University’s Michael Mann, how to manipulate the data they want to show the world, and how to hide the often-flawed data they don’t. (emphasis added)

  • Climategate: You should be steamed by Greg Pollowitz on January 4, 2010. “If only scientists had taken Dale Carnegie courses, the fraud and sloppy science of Climategate would never have happened. (emphasis added)”
  • Liberals and the Scientific Method by Mona Charen on February 12, 2010. The reference to Penn State in the following quote implies Mann’s involvement.

    The Climategate e-mails from Penn State and East Anglia University were not trivial revelations. They involved deception, intimidation, and manipulation of records by two of the leading research institutions whose data form the backbone of the U.N. Intergovernmental Panel on Climate Change. (emphasis added)

  • Liberty, Tyranny, and the Globe by Mark Levin on April 22, 2010. “The true believers used to cite Mann’s hockey-stick curve as conclusive evidence of man-made global warming. The graph has been demonstrated a fraud… (emphasis added)”
  • Global Warming — RIP? by Victor Davis Hanson on October 27, 2011. While Mann is not mentioned specifically, he was at the time and remains one of the world’s top climate scientists and is one of the, if not the, most investigated climate scientist as a result of Climategate. Thus this passage refers to Mann indirectly.

    Corruption within the climate-change industry explains some of the sudden turnoff. “Climategate” — the unauthorized 2009 release of private e-mails from the Climatic Research Unit in the United Kingdom — revealed that many of the world’s top climate scientists were knee-deep in manipulating scientific evidence to support preconceived conclusions and personal agendas.

  • Scientists Behaving Badly by Jim Lacey on November 28, 2011.

    Virtually the entire warmist edifice is built around a small, tightly knit coterie of persons (one hesitates to refer to folks with so little respect for the scientific method as scientists) willing to falsify data and manipulate findings; or, to put it bluntly, to lie in order to push a political agenda not supported by empirical evidence. (emphasis added)

    In fact, McIntyre’s work was crucial in proving that Mann’s infamous “hockey stick graph” — the heart of the United Nations’ IPCC-3 report — was a fraud.

Examples of Mark Steyn criticisms of Mann

  • Climate Science and the Peer-Review Consensus Forgery on November 30, 2009. Steyn criticizes Mann and Phil Jones of the Climatic Research Unit (CRU) for allegedly manipulating peer review in order to keep poorly refereed papers out of the IPCC, and Steyn agreed with a Wall Street Journal headline about forgery.
  • The science of global warming on December 3, 2009.

    The Settled Scientists have wholly corrupted the process of “peer review.” (emphasis added)

    Phil Jones, director of the CRU, writing to Michael Mann, creator (le mot juste) of the now discredited “hockey stick” graph… (emphasis original)

    Phil Jones and Michael Mann are two of the most influential figures in the whole “climate change” racket.

  • The emperor’s new carbon credits on December 17, 2009.

    The famous hockey stick graph created by Dr. Michael Mann played a critical role in persuading millions of people we’re all gonna fry…. It took two dogged Canadians, Steve McIntyre and Ross McKitrick, to demolish the hockey-stick fraud (emphasis added)”

In addition to these various examples, there are many more that are similar to the second-to-last NR example above – where Mann is not mentioned specifically, but where the “hockey-stick” is used as a proxy for Mann, or where groups of which Mann would be a member are accused of scientific misconduct such as data manipulation. Whether such examples are sufficient for a court order to be based upon them is beyond the purview of S&R’s investigation.

These lists are by no means exhaustive – they stop in 2011 as the articles published in 2012 and 2013 are dominated by those related to Mann’s lawsuit and NR/Steyn’s responses. There are likely many other examples published by NR and Steyn that are not included above. Regardless, however, the public record demonstrates that both NR and Steyn both had at least a three-year history of criticizing Mann both directly and indirectly before publishing the article that provoked Mann’s defamation lawsuit.

National Review and Mark Steyn were aware of Mann investigations’ results

The NR/Steyn motion for reconsideration also claimed that Judge Combs Greene’s logic was flawed. The motion to reconsider essentially argues that a) there is no evidence that NR/Steyn had ever called for an investigation, b) their awareness of the results of those investigations was not demonstrated in the Court Order, and thus c) there is no evidence of actual malice.

This line of argument is not only based on arguably false information, it’s also illogical. As mentioned above, Mann’s response to the NR/Steyn motion to reconsider provides five different examples, each of which could be interpreted as a call for an investigation into Mann’s conduct. But even if those examples are ultimately rejected by Judge Combs Greene, the NR/Steyn motion essentially argues that there is only one way that NR and Steyn could be aware of the details of the investigations’ results – if NR and Steyn had called for the investigations. Given the media coverage of each of the various investigations, this is an untenable claim to make for both NR and Steyn.

S&R investigated this claim as well and found that NR and Steyn were both aware of the investigations and were very likely aware of the investigations’ detailed results. As with above, the examples below include claims that have been investigated, in some cases repeatedly, and found to be without merit.

  • Climategate and the Scientific Elite by Iain Murray on May 26, 2010. “Few members of the public have accepted the findings of the inquiries exonerating the scientists; most dismiss them as whitewashes. (emphasis added)”
  • Climategate Continues by Andrew Montford and Harold Ambler on May 24, 2012.

    the specific issue of the suppressed record appears to have largely been passed over by the panel, and Briffa’s explanation, like so many others given to the Climategate inquiries, appears to have been accepted without question. (emphasis added)

    However, their machinations have only succeeded in bringing renewed attention to their questionable science and ugly behind-the-scenes shenanigans, reigniting hope that more complete and more independent investigations — on both sides of the Atlantic — will yet be performed. (emphasis added)

  • Senator Inhofe Discusses His Call for a DOJ Climategate Investigation by Greg Pollowitz on February 24, 2010. This is an excerpt of an interview of Senator James Inhofe (R-OK) by Neil Cavuto, excerpted extensively, including the following:

    [W]e have the minority report that we put together which shows that climate-gate, fixing the science, cooking the science, actually took place.

    We have it all documented. And people are being investigated right now (emphasis added).

  • ‘Climategate Inquiry Glosses Over the Facts’ by Greg Pollowitz on July 20, 2010. This is an excerpt from a commentary at the Washington Examiner by NR writer Iain Murray, and Murray’s quoted details, while arguably both cherry-picked and distorted, reveal that he was quite aware of the contents of all of the Climategate investigations:

    Yet the [UK Parliament] hearings did not include testimony from the most severe critics of the hockey stick graphic, such as Canadians Steve McIntyre and Ross McKitrick, who could have explained exactly why the e-mails did suggest impropriety.

    Yet Lord Oxburgh’s panel handed down a short report which did not examine the quality of the science at all. The panel simply reviewed a selection of CRU papers — selected by the UEA itself — and pronounced itself satisfied that the scientific process was fair and proper.

    The final review, conducted by former bureaucrat Sir Muir Russell, was compromised from the start. Its chief scientist, while purporting to be independent, was a former staff member of the CRU. Once again, it failed to interview the chief critics.This panel did not examine the other e-mails on the CRU server, as it was supposed to do.

  • Climategate Whitewash by Iain Murray on April 1, 2010. “Unsurprisingly, the U.K.’s parliamentary investigation into Climategate whitewashed the implications for climate science, although they did wag a disapproving finger at the University of East Anglia for being naughty about the Freedom of Information Act.”
  • The Climategate Graywash by Greg Pollowitz on July 12, 2010. This is a large excerpt from the Financial Post: “The third British investigation into the Climategate scandal — led by former civil servant Sir Muir Russell — amounts, at best, to a greywash.”
  • by Greg Pollowitz on February 10, 2010. This is a press release from Sen. Inhofe’s office:

    Penn State’s internal inquiry found further investigation is warranted to determine if Dr. Mann “engaged in, directly or indirectly, any actions that seriously deviated from accepted practices within the academic community for proposing, conducting or reporting research or other scholarly activities.”

    “As the University moves to the next phase of its investigation, I believe the Inspector General of the National Science Foundation should also commence an investigation to examine possible violations of federal laws and policies governing taxpayer-funded research.”

  • Lord Jones is Indisposed by Mark Steyn on December 2, 2009. “The reviled “skeptics” and “deniers” have forced Prof. Phil Jones in East Anglia to step down “temporarily” and prompted Penn State to investigate Prof. Michael Mann.”

These examples demonstrate that both NR and Steyn were aware of ongoing investigations, and that NR was certainly aware of the results of at least one of those investigations. Furthermore, it is not realistic to imagine that NR cultivated a culture where authors writing about the same subject (climate change/global warming) were so isolated from each other that they never discussed the results of the various investigations among themselves. As such, it is virtually certain that NR and Steyn were aware of the investigations’ results and thus cannot credibly claim ignorance of those same results.

S&R investigated three of the claims made in the National Review/Mark Steyn motion for reconsideration. Simple web searches demonstrated that two of the three claims investigated were clearly false, while a more in-depth investigation found that the third claim (that NR/Steyn had not called for investigations into Mann) was plausible. However, Mann’s legal response to the NR/Steyn motion for reconsideration addressed the third claim and argued that NR and Steyn had both called for investigations following the illegal publication of private emails known as Climategate. As would be expected, Mann’s legal response also addressed the various other claims that S&R did not investigate, such as NR/Steyn’s presentation of a new First Amendment-based argument for dismissal.

Generally speaking, judges react poorly to baldly stated and easily disproved false claims made in legal documents. While S&R’s reading of Judge Combs Greene’s original order finds no reason to believe that she will react any different to the NR/Steyn motion for reconsideration, only time will tell.

Heartland Institute billboard continues a long pattern of dishonesty

Update 5/15/2012: On either May 13th or 14th, The Heartland Institute moved the “Our Billboards” essay and an associated press release from the website associated with Heartland’s seventh International Climate Change Conference to the Press Releases portion of the main Heartland website. The essay was also renamed from “Our Billboards” to “‘Do You Still Believe in Global Warming?’ Billboards hit Chicago.” In addition, both documents have been backdated to May 3rd and 4th, the dates when they were published at their original home. The original link remains in the original post below, but the new links have been added here: “Our Billboards” essay and the billboard take-down press release.. In addition, Heartland president Joseph Bast has been identified as the author of the essay.

Part three of a series.

When The Heartland Institute launched their perverse billboard comparing climate realists to the Unabomber Ted Kaczynski, they published an accompanying essay titled Our Billboards.” The essay continues their long history of dishonesty by repeating well-known errors as if they were true. In the process, Heartland demonstrates that they are being dishonest about Climategate, about the state of climate science and the IPCC, and even about Ted Kaczynski’s own views about human-driven climate disruption. Continue reading

Heartland Institute billboard continues a long pattern of hypocrisy (updated)

Update 5/15/2012: On either May 13th or 14th, The Heartland Institute moved the “Our Billboards” essay and an associated press release from the website associated with Heartland’s seventh International Climate Change Conference to the Press Releases portion of the main Heartland website. The essay was also renamed from “Our Billboards” to “‘Do You Still Believe in Global Warming?’ Billboards hit Chicago.” In addition, both documents have been backdated to May 3rd and 4th, the dates when they were published at their original home. The original link remains in the original post below, but the new links have been added here: “Our Billboards” essay and the billboard take-down press release.. In addition, Heartland president Joseph Bast has been identified as the author of the essay.

Part two of a series.

Since The Heartland Institute came to the attention of Scholars & Rogues in early 2010, S&R has documented a pattern of double standards and institutional hypocrisy in Heartland’s activities. While the Heartland’s billboard advertisement comparing climate realists to terrorist Ted Kaczynski is perverse on its own, an essay explaining Heartland’s rationale is worse, albeit less obvious. That essay, titled “Our Billboards”, continues Heartland’s long history of hypocrisy. Continue reading

Wind farms affect local nighttime temperatures, not global warming

On April 29, a paper about how wind farms affect surface temperatures was published online by the journal Nature Climate Change. The authors of the paper found that wind farms increase the nighttime surface temperature within and immediately downwind of the wind farm because the turbines mix up cold surface air with warmer air from up higher off the ground. What the authors did not find, however, was that wind farms were having any global effect on climate disruption. But if you only read articles and blogs from Forbes, Fox News, The Star Ledger, the UK’s Daily Mail, The National Review‘s Planet Gore blog, The Free Republic, etc., you’d never know that.

In fact, if those were your only sources of information, you’d believe that the paper was all about how wind farms were yet another cause of global warming, when in fact it says nothing of the sort. Continue reading

Climate scientist defense group and Peter Gleick illustrate Heartland's irony and hypocrisy

As of three days ago, The Heartland Institute began delivering letters/emails to bloggers and journalists who reported on the confidential Heartland documents that were published on Valentine’s Day. The letters demanded that any copies of Heartland’s internal documents be deleted, all comments on the contents of those emails be purged, and full retractions be issued, under threat of legal action.

Last night, Peter Gleick of the Pacific Institute, admitted on the Huffington Post that he was the anonymous source for those documents and that he’d claimed to be someone else to get them, in an attempt to verify information that was leaked to him from someone unknown via postal service mail. Gleick wrote that his behavior constituted a “serious lapse of [his] own professional judgment and ethics.”

The admission of responsibility by Gleick – taking responsibility for his actions and owning up to an ethical failure – draws a sharp contrast to Heartland’s own lack of ethics and history of misrepresentation, deception, and dishonesty. Continue reading

How much context is in the Climategate emails? (updated)

Given the release of a second batch of hacked emails yesterday, S&R decided to pull this analysis from 2010 back to the front. The conclusions reached in this analysis are as applicable to the emails published in 2011 just as much as they are to the original emails from 2009.

It is impossible to draw firm conclusions from the hacked documents and emails. They do not represent the complete record, and they are not a random selection from the complete record.
- Dr. Timothy Osborn, Climatic Research Unit (source)

After several hundred hours of studying the emails and looking at their references, I have no hesitation in stating that, to my satisfaction, the system is rotten to the core and has been from the start.
- Geoff Sherrington, former corporate geologist, (source)

According to Osborn, there is not sufficient context to understand the “true” story behind the published Climatic Research Unit emails and documents. However, according to Sherrington, the emails and references contained therein provide all the context needed in order to conclude that climate change research is complete hogwash. Reality lies somewhere on a continuum between these two extremes – the question is where.

S&R set out to determine whether the published CRU emails provided enough context for the public to condemn or vindicate the scientists involved. After investigating three primary options and reading a key study, S&R has concluded that the emails do not themselves contain sufficient context to understand what really happened in climate science over the last 13 years. Continue reading

Zombie climate emails rise again (updated)

See update at the end

If you follow climate news, you’re probably already aware that someone has illegally published another 5000 climate emails, probably from the original “Climategate” hack from two years ago. S&R is following the story and will publish a more in-depth analysis as we learn more. However, we feel it’s important to point out the following key facts about the original emails and their subsequent investigations:

Continue reading

Heartland Institute's latest climate-related media advisory filled with the usual distortions

The Heartland Institute has a history of distorting peer-reviewed papers, lying in newspaper editorials and Institute blogs, and claiming extensive scientific expertise where little actually exists with respect to climate science and the reality of human-driven climate disruption. Given this history, the distortions in the Heartland Institute’s latest media advisory regarding the results of the Berkeley Earth Surface Temperature (BEST) project are only to be expected.

BEST analyzed more surface temperature data than any other study had previously and concluded that the established global temperature records were accurate. In this way, BEST confirmed what every climate realist already knew from three surface datasets and two satellite datasets – that the globe is warming and that the best available science indicates that the urban heat island effect has a minimal impact upon the measurements. However, the Heartland Institute’s media advisory claims that “the paper is seriously flawed,” attributing that statement to James M. Taylor, senior fellow for environment policy at the Heartland Institute.

It’s at this point, the second sentence of the media advisory, that the distortions start. Continue reading

Mann's critics not appeased by NSF investigation, extend unfounded "whitewash" accusations to NSF itself

Third in a series.

When the Pennsylvania State University (PSU) cleared Michael Mann of multiple “Climategate”-related allegations made against him, Mann’s critics cried foul. Since a National Science Foundation Office of Inspector General (OIG) report cleared Mann of research misconduct and concluded that PSU had adequately investigated Mann itself, however, many of those critics have been publicly silent about how their attacks were misplaced. In other cases, critics have instead directed new criticisms at the NSF instead of accepting Mann’s innocence or retracting their misplaced condemnations of PSU’s investigation.

In an “exclusive” for Fox News back in April, 2010, Ed Barnes wrote that the illegally published CRU emails “cast fresh doubt on Mann’s methodology and integrity” and that the PSU inquiry which exonerated Mann of those doubts was criticized for failing to inquire. Continue reading

Milloy proves he's either incompetent or a liar in latest op-ed

In his Washington Times op-ed titled 2012 GOP guide to the climate debate,” commentator Steve Milloy made a large number of claims that are demonstrably wrong – 18 at last count. But one of his claims relating to the illegal hack and release of climate scientists’ emails dubbed “Climategate” casts a shadow over all the others. Milloy wrote that “[n]o input from skeptics, even those mentioned in the emails, was included” in the “Climategate” investigations. However, Milloy’s own prior writings on the topic demonstrate that his statement in the Washington Times op-ed is false.

On July 14, 2010, Milloy wrote a commentary for The Daily Caller titled “Penn State’s integrity crisis.” In the commentary, Milloy wrote that “[o]f the five additional interviews conducted, four were of Mann’s fellow alarmists. The lone climate skeptic interviewed was MIT professor Richard Lindzen.” Continue reading

Final CRU email review considers, overwhelmingly rejects critics’ accusations of misconduct

As a result of the unauthorized publication of nearly 1100 private emails from the Climatic Research Unit (CRU) in November, 2009, five separate inquiries were empaneled to look into whether or not the CRU researchers had committed research misconduct, broke Freedom of Information laws, or inappropriately biased the results of the IPCC Fourth Assessment Report (AR4) published in 2007. All four of the other reviews, two by Pennsylvania State University, one by the UK Parliament House of Commons Science and Technology Committee, and one by Lord Oxburgh of the Royal Society, concluded that the CRU scientists had not engaged in either scientific misconduct or the manipulation of the peer review process, although one inquiry found that the scientists hadn’t been as open with their data and methodologies as they should have been.

The last of the five reviews, the Independent Climate Change Email Review (ICCER), published its findings on July 7, 2010. In general terms, the ICCER found that the CRU scientists’ “rigor and honesty” were not in doubt and that there was no “evidence of behavior that might undermine the conclusions of the IPCC assessments.” However, the ICCER found that there was a “consistent pattern of failing to display the proper degree of openness” with respect to sharing data. These broad conclusions largely agree with the conclusions of all four of the other inquiries. Continue reading

PSU investigation clears Michael Mann of final research misconduct charge

When the CRU emails were published, Pennsylvania State University (PSU) received many emails and letters accusing paleoclimate researcher Dr. Michael Mann of various types of research misconduct. PSU assembled the various informal accusations into a set of four allegations and began an internal investigation into Mann’s activities. Three of the four allegations were dismissed by the preliminary inquiry on February 3, but the inquiry concluded that the existing panel lacked the expertise to make a judgment on the last allegation and empaneled a faculty investigation. That investigation released its conclusions yesterday, finding unanimously that:

Dr. Michael Mann did not engage in, nor did he participate in, directly or indirectly, any actions that seriously deviated from accepted practices within the academic community for proposing, conducting, or reporting research, or other scholarly activities.

Continue reading

Climategate accusations shrivel under the glare of multiple investigations

For the second time in two weeks, an investigation has found that there was neither a conspiracy to deceive the public nor any scientific misconduct present in the scientific research of the scientists of the Climatic Research Unit (CRU) at the University of East Anglia (UEA). These scientists were at the center of the controversy created by the Climategate email theft.

The House of Commons Science and Technology Committee tasked itself with investigating what the MPs considered critical points, namely whether the scientific work of the CRU scientists was transparent and open, whether CRU had committed scientific misconduct, and whether the CRU committed any breaches of the UK’s Freedom of Information (FOI) law. In order to address each of these key concerns, the Committee collected a significant number of statements as evidence and looked into the various specific accusations made in those statements.

What the Committee found was that there were a few problems and a widespread disregard for FOI in the wider University culture, CRU’s research was reasonably transparent and free of obvious scientific malpractice. Continue reading