Christopher Horner is demonstrably wrong

On October 24, Christopher Horner of the Competitive Enterprise Institute (CEI) wrote a guest post at Wattsupwiththat.com commenting on the recently announced defamation lawsuit by Michael Mann against the CEI, The National Review, and two of the organizations’ authors.

Among Horner’s many questionable claims was one that is undeniably wrong. Specifically, Horner incorrectly claims that an investigation conducted by the Office of the Inspector General (OIG) of the National Science Foundation was not independent of prior Pennsylvania State University investigations. The investigations were into whether or not Michael Mann was guilty of academic misconduct and both investigations found that he was innocent of the charges made by his many critics.

Horner specifically wrote the following at Wattsupwiththat:

The National Science Foundation purported to inquire, as well, but worked from what PSU provided it. So much for that.

This is demonstrably false, as anyone who has read the NSF Closeout Memorandum knows. While the OIG began their investigation with the information provided by Penn State, the OIG had the authority to probe beyond that information if they felt additional investigation was warranted. The OIG felt that, with respect to three of the four allegations against Mann, the Penn State investigation had been sufficiently thorough. However, the OIG felt that Penn State did not examine the first allegation – falsifying research data – in enough detail and so the OIG conducted its own independent investigation:

In particular, we were concerned that the University did not interview any of the experts critical of the Subject’s research to determine if they had any information that might support the allegation. Therefore, we initiated our own investigation under the NSF Research Misconduct Regulation. Pursuant to that regulation, we did not limit our review to an allegation of data falsification. Rather, we examined the evidence in relation to the definition of research misconduct under the NSF Research Misconduct Regulation. (emphasis added)

Furthermore, while this independent investigation did review the information provided by Penn State, it went beyond that:

As a part of our investigation, we again fully reviewed all the reports and documentation the University provided to us, as well as a substantial amount of publicly available documentation concerning both the Subject’s research and parallel research conducted by his collaborators and other scientists in that particular field of research.

As part of our investigation, we attempted to determine if data fabrication or falsification may have occurred and interviewed the subject, critics, and disciplinary experts in coming to our conclusions. (emphasis added)

As a result of this independent investigation, the OIG found that “There is no specific evidence that the Subject falsified or fabricated any data and no evidence that his actions amounted to research misconduct. (emphasis added)”

Steve McIntyre, one of Mann’s critics, admitted at Climate Audit that he had been interviewed by the OIG. Since the original Penn State inquiry and investigation did not interview McIntyre, McIntyre’s own comments provide independent confirmation that the OIG’s investigation went beyond the information provided to the OIG by Penn State.

S&R conducted a thorough investigation of Chris Horner’s public statements, reading through every Mann-related editorial written by and citation of Horner since the publication of the OIG closeout memo in August 2011. While S&R found examples of Horner making the same erroneous claim he made at Wattsupwiththat, we found no examples conclusive demonstrating that Horner had actually read the results of the OIG investigation.

If Horner has read the results, then he must be aware that his claim is false. If Horner hasn’t read the results, then he is spreading false rumors. Regardless of which option is the correct one, there is no doubt that Horner’s claim is wrong, and as a result he must correct his written record a soon as possible.

Heartland Institute billboard feeds critics, drives away allies and donors

Update 5/15/2012: On either May 13th or 14th, The Heartland Institute moved the “Our Billboards” essay and an associated press release from the website associated with Heartland’s seventh International Climate Change Conference to the Press Releases portion of the main Heartland website. The essay was also renamed from “Our Billboards” to “‘Do You Still Believe in Global Warming?’ Billboards hit Chicago.” In addition, both documents have been backdated to May 3rd and 4th, the dates when they were published at their original home. The original link remains in the original post below, but the new links have been added here: “Our Billboards” essay and the billboard take-down press release.. In addition, Heartland president Joseph Bast has been identified as the author of the essay.

Part one of a series

On Thursday, May 3, The Heartland Institute ran a digital billboard advertisement featuring Unabomber Ted Kaczynski that implied climate realists who accept the reality of human-driven global warming are terrorists. According to their explanation of the billboards, Heartland planned on comparing climate realists to dictator Fidel Castro, lunatic Charles Manson, and possibly Osama bin Laden. But by late Friday, a backlash from Heartland’s critics, allies, and onetime supporters had forced The Heartland Institute to remove the advertisement from the billboard. Continue reading

Serious errors and shortcomings void climate letter by 49 former NASA employees

On March 28, 2012, 49 former NASA astronauts, scientists, engineers, and administrators sent a letter to NASA administrator Charles Bolden Jr. The letter requested that NASA in general and the Goddard Institute for Space Studies (GISS) in particular stop publishing the scientific conclusions about the human-driven causes of global climate disruption. The letter was filled with no less than six serious errors regarding the science, data, and facts of climate science. The errors, in turn, exposed that the signers had confused their fame and/or their expertise in unrelated fields with expertise in climate science. And in response, NASA’s chief scientist politely suggested that the letter’s authors and signers should publish any contrary hypotheses and data in peer-reviewed scientific journals instead of trying to censor the publication of scientific conclusions from NASA climate scientists. Continue reading

The Heartland Institute: updates on the documents, memo authorship, and another example of hypocrisy [Corrected]

[Update When I corrected the number of documents that Heartland authenticated on March 15 from eight to seven, I missed a few other places where minor corrections and updates were needed. I've updated this first section to make it clearer that Heartland authenticated the seven internal documents that were published.

See also the 3/19/12 Editor's Note at the bottom of the post.]

Today is March 16. 31 days ago, on Valentine’s Day, eight seven internal Heartland Institute documents that revealed the Institute’s 2012 budget, 2012 and 2011 donors, and their plans for climate disinformation for the coming year, were published without permission. 21 days ago, Massachusetts Representative Edward Markey, ranking member on the House Committee on Natural Resources, gave Joseph Bast of The Heartland Institute a deadline of today to authenticate those eight seven documents.

[Correction: When this post was written, Heartland's response to Markey had not yet been published. However, Heartland did respond to Markey's requests. The following section has been updated accordingly.]

Bast and The Heartland Institute refused to comply with Markey’s request and deadline. As such, we can now assume that Heartland’s silence means that

On March 15, Bast and The Heartland Institute responded to Markey’s request. Their response confirms that:

  1. the seven internal documents are authentic;
  2. those documents are accurate and correctly describe the subjects contained within the documents; and
  3. those documents have not been changed since they were obtained and published.

Continue reading

Climate science discussion between Burt Rutan and Brian Angliss

On January 27, I wrote an “open letter” to Burt Rutan, aerospace engineer and former CEO of Scaled Composites, expressing my disappointment that he would co-sign a commentary in the Wall Street Journal that contains incorrect and misleading information on climate science and economics. On January 28th, Rutan responded in the comments. He also CCed his response to Anthony Watts, who published Rutan’s response on Wattsupwiththat.com. What transpired is a huge number of comments that essentially drowned Rutan’s and my exchanges.

This post extracts from the original comment thread just Rutan’s and my responses, ignoring all the other comments, good, bad, or ugly.

Comments on this post are closed, and any further exchanges between Rutan and I from the original post will be posted here for clarity. If you have something to say about what we’re talking about, please comment in the original post’s comment thread instead – everything here is also there. Continue reading

The 2011 Climate B.S.* of the Year Awards (corrected)

[*B.S. means “Bad Science.” What did you think it meant?]

by Peter H. Gleick
Crossposted at Forbes and Huffington Post. To see S&R’s climate-related posts, click here

[Correction: Katharine Hayhoe was misidentified as a Republican in the original post at Forbes and HuffPo. This has been corrected below.

Peter Gleick updated the original posts at HuffPo and Forbes and removed Ben Webster from the Second Place text. S&R has updated this post to bring it in line with Gleick's update.]

The Earth’s climate continued to change during 2011 – a year in which unprecedented combinations of extreme weather events killed people and damaged property around the world. The scientific evidence for the accelerating human influence on climate further strengthened, as it has for decades now. Yet on the policy front, once again, national leaders did little to stem the growing emissions of greenhouse gases or to help societies prepare for increasingly severe consequences of climate changes, including rising temperatures, changing rainfall patterns, rising sea-levels, loss of snowpack and glaciers, disappearance of Arctic sea ice, and much more.

Why the failure to act? In part because climate change is a truly difficult challenge. But in part because of a concerted, well-funded, and aggressive anti-science campaign by climate change deniers and contrarians. Continue reading

Heartland Institute's latest climate-related media advisory filled with the usual distortions

The Heartland Institute has a history of distorting peer-reviewed papers, lying in newspaper editorials and Institute blogs, and claiming extensive scientific expertise where little actually exists with respect to climate science and the reality of human-driven climate disruption. Given this history, the distortions in the Heartland Institute’s latest media advisory regarding the results of the Berkeley Earth Surface Temperature (BEST) project are only to be expected.

BEST analyzed more surface temperature data than any other study had previously and concluded that the established global temperature records were accurate. In this way, BEST confirmed what every climate realist already knew from three surface datasets and two satellite datasets – that the globe is warming and that the best available science indicates that the urban heat island effect has a minimal impact upon the measurements. However, the Heartland Institute’s media advisory claims that “the paper is seriously flawed,” attributing that statement to James M. Taylor, senior fellow for environment policy at the Heartland Institute.

It’s at this point, the second sentence of the media advisory, that the distortions start. Continue reading

Mann's critics not appeased by NSF investigation, extend unfounded "whitewash" accusations to NSF itself

Third in a series.

When the Pennsylvania State University (PSU) cleared Michael Mann of multiple “Climategate”-related allegations made against him, Mann’s critics cried foul. Since a National Science Foundation Office of Inspector General (OIG) report cleared Mann of research misconduct and concluded that PSU had adequately investigated Mann itself, however, many of those critics have been publicly silent about how their attacks were misplaced. In other cases, critics have instead directed new criticisms at the NSF instead of accepting Mann’s innocence or retracting their misplaced condemnations of PSU’s investigation.

In an “exclusive” for Fox News back in April, 2010, Ed Barnes wrote that the illegally published CRU emails “cast fresh doubt on Mann’s methodology and integrity” and that the PSU inquiry which exonerated Mann of those doubts was criticized for failing to inquire. Continue reading

Most speakers at the 6th International Conference on Climate Change misidentified as scientists

The sixth International Conference on Climate Change (ICCC), a large gathering of human-caused climate disruption deniers that is sponsored by the Heartland Institute, opens tomorrow morning. The frontpage for the conference website makes a number of misleading or false statements, but one phrase that caught my eye was “The scientists speaking at this conference…” This list of speakers contains so few actual scientists (and even fewer climate scientists) that labeling the speakers as “scientists” is misleading.

Let’s take a quick look at the speakers:

Milloy's latest climate op-ed riddled with errors

Today, the Washington Times ran an op-ed by science-denier-for-hire Steve Milloy titled “2012 GOP guide to the climate debate.” Based on the number of errors and irrelevancies masquerading as serious concerns I discovered while reading it, the Washington Times should have titled the op-ed “How to lie to voters about climate disruption.”

Here’s a brief rundown of all the problems I found. I’ll be dealing with a few of the worse errors in greater depth in a follow-up post.

Errors

  1. “Al Gore and his enviros duck debating so-called ‘climate skeptics.’” – So debates like Dessler vs. Lindzen or Lambert vs. Monckton don’t count? It’s true that debates like these are rare, but that’s because debating a climate disruption denier is about as effective as debating evolution with a young-earth creationist or a proponent of “intelligent design.”
  2. Continue reading

Three of four misconduct allegations against Michael Mann found to be without merit (updated)

Update: I’ve added a few more examples of spin and accusations of bias against PSU as well as some good reporting examples that were not posted as of last night.

After the CRU emails were released in November, 2009, there was widespread accusations of misconduct against most of the scientists mentioned in the emails. Today, the Penn State University (PSU) inquiry committee investigating accusations made against Dr. Michael Mann publicly released its findings. The committee found that, with respect to the most serious three accusations out of four, “there exists no credible evidence” that Mann had committed research misconduct. The inquiry committee empaneled an investigation committee to look into the last accusation – that Mann had “seriously deviated from accepted practices within the academic community” – because they could make a determination about this and because

Only with such a review will the academic community and other interested parties likely feel that Penn State has discharged its responsibility on this matter.

Continue reading

It's Climategate 2.0! (…not)

In December, the Goddard Institute for Space Sciences (GISS) published over 200 pages of internal emails as required by a Freedom of Information Act (FOIA) request by the Competitive Enterprise Institute (CEI). The emails involved how the GISS handled responding to a number of requests for information, data, and code from Steve McIntyre, founder of the climate disruption-denier website ClimateAudit.org. Clearly there was no metaphorical “smoking gun” in the emails, because the CEI didn’t crow about a likely Climategate 2.0 following the emails’ release.

However, today it appeared that Judicial Watch and number of large climate denier blogs didn’t get the memo. Continue reading

The Weekly Carboholic: "heat island" effect is minimal

carboholic

One of the more common arguments you hear from global heating deniers and skeptics is that the urban heat island effect is causing global temperature measurements to look a lot hotter than they actually are. This is such a powerful argument because there is some truth to it – when you plop down a new road or build a town around what used to be a rural National Weather Service temperature monitoring station, there’s going to be a major uptick in the temperature that station measures. Skeptics like Anthony Watts of Wattsupwiththat.wordpress.com have spent a great deal of time documenting situations where new roads, new construction, even the addition of an asphalt walkway to a gas grill could be responsible for spurious temperature readings out of weather stations. However, the argument that global heating is all a misunderstanding of the urban heat island effect took a hit recently with the release of a new study that finds temperatures measured in established cities trend nearly identically to rural temperatures. Continue reading